maanantai 21. syyskuuta 2020

Vähemmän puhelinta, enemmän hevosia

Yks ratsastaja tokaisi vasta mulle, että häntä harmittaa kaikista eniten hänen hevosessa se, kun hevonen ei toimi silloin, kun hän on hommannut paikalle kuvaajan ja ottais kuvia esimerkiksi instaan. Että se hevonen menee hyvin vaan sillon kun ketään muita ei ole. Että tiiänkö mistä tämä johtuu ja miten tuon ONGELMALLISEN käytöksen sais loppumaan?!

Menin tilanteessa aika sanattomaksi ja se ei tapahdu usein, mutta totesin, että ehkä hänen hevonen aistii yliyrittämistä ja keskittymiskyvyn puutetta eikä rentoudu siinä tilanteessa. 

Mua huolestuttaa muutenkin se, että miten paljon some ja yleensäkin älypuhelimen käyttö vaikuttaa meidän käyttäytymiseen tallilla ja ratsastukseen ja siihen ollaanko me läsnä hetkessä vai vain näennäisesti läsnä meille kuitenkin niin merkityksellisen asian parissa. Se vaikuttaa suuresti myös joidenkin ihmisten näyttämisen haluun suhteessa heidän hevosen tarpeisiin eli saatetaan tehdä asioita mitkä ei ole hyväksi hevoselle pelkästään siksi, että saatais hyvää materiaalia someen.

Moni ratsastaja laittaa videoita ja kuvia someen vain parhaista hetkistä ja siitä seuraa se, että toiset kuvittelevat, että heillä menee paremmin kuin menee. Oman ratsastuksen vertaaminen kiillotettuun some-ratsastukseen voi saada seuraajat vähättelemään itseään ja pilata ilon koko harrastuksesta. Samalla julkaisija tekee vain lisäpaineita itselleen, koska ei voi enää paljastaa tosi elämän heikkouksia muille ja aina kaikki pitää olla parempaa ja enemmän.

Älypuhelin vie pois asian parista kallisarvoisinta voimavaraa eli AIKAA. Tottakai some ja älypuhelin on hyödyllinen laite, kun itse hallitset sitä, mutta kun se alkaa hallitsemaan sua ja sun rakkainta harrastusta niin se on surullista. Oon huomannut viidentoista vuoden kehityksen aikana, että some ottaa koko ajan enemmän roolia tallilla ja hevosten parissa. Nykyään joskus tunneilla mietin, että haluaako mun oppilaat, että tää ratsastus menee hyvin vai haluaako ne vaan hyvän kuvan tai videon?

Tiesitkö, että on tutkittu, että ihminen voi todella olla riippuvainen tykkäyksistä ja some on yhtä koukuttavaa, kuin vaikka päihteet. Mä olen itse yrittänyt viime aikoina tarkkailla mun puhelimen käyttöä tallilla, koska aiemmin käytin sitä liikaa ja siihen meni työaikaa turhaan. Mulla on uusi sääntö itselleni eli saatan kyllä ottaa kuvan tai videon, kun olen ratsastamassa, mutta en koskaan postaile kentällä tai hevosen selässä. Julkaisen kuvan/ videon vasta, kun olen hoitanut hevosen liikutuksen ja muutenkin hoitanut hevosen ja sen varusteet kokonaan pois. Joskus julkaisen materiaalia vasta illalla, kun olen kokonaan poistunut jo tallilta.  

Millaista sun älypyhelimen tai somen käyttö tallilla on? Olisi ihanaa ja myös turvallista, jos tallilla puhelimen käyttö olisi tietoista eikä se olisi aina se välttämätön käden jatke. Täydellinen somepaasto ei ehkä ole tarpeen, mutta välillä on hyvä rajoittaa puhelimen käyttöä hevosten kanssa touhutessa.

No puolensa kaikella. Ettei tämä postaus nyt ihan somettamisen lynkkaamiseksi menisi niin sen puolustukseksi olen sanonut, että meidän tallilta saa asiakkaat hyvän maun rajoissa ottaa kuvia ja videoita ja saa julkaista niitä haluamillaan kanavilla. Sehän on sitä parasta nykyajan puskaradiota. 

Mukavaa uutta viikkoa kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti